Spalier is een school voor
buitengewoon onderwijs, type 2, opleidingsvorm 1 en ligt op het
domein van
De Lovie. Jongens en meisjes vanaf de leeftijd van 12 jaar kunnen in
Spalier terecht. De ondersteuningsnood van deze leerlingen is
van die aard dat zij steeds blijvende zorg binnen een beschermende
omgeving nodig zullen hebben. Spalier wil deze jonge mensen op een
warme manier helpen opgroeien opdat zij zich later zo goed als
mogelijk zouden kunnen invoegen in onze samenleving.
Wat willen we bereiken?
We wensen dat de totale
persoonlijkheid van elke leerling zich kan ontplooien.
We wensen dat leerlingen
zich goed voelen op school.
We wensen dat de ontwikkeling van elke leerling in harmonie en samenspraak
kan gebeuren met anderen: ouders, medeleerlingen, begeleiders.
We wensen de leerlingen
een waardegericht onderwijs aan te bieden, geworteld in het
christelijke ideeëngoed.
Welke leerdomeinen?
We beogen voor elke leerling een maximale individuele ontwikkeling.
De voorbereiding op het latere leven met zijn vele uitdagingen en
kansen vraagt een doordacht en breed onderwijspakket.
We werken gericht aan communicatie, motorische ontwikkeling, sociale
en emotionele vaardigheden, functionele kennis en vaardigheden,
werk- en levensattitudes, muzische en creatieve vorming,
wereldoriëntatie.
Welke concrete leer- en leefervaringen?
- godsdienst
-
functioneel rekenen ( hoeveelheden, leren vergelijken, tellen,..)
-
functionele maatschappelijke kennis (pictogrammen,
tijdsindeling, vervoer…)
-
huishoudelijke activiteiten (planten verzorgen, koken...)
-
bewegingsopvoeding (paardrijden, zwemmen, luchtbed...)
-
taaloefeningen ingebed in totale communicatie (SMOG, lezen...)
-
creatieve vaardigheden (schilderen, kleibewerking...)
-
natuurbelevingactiviteiten
- kleine
montageopdrachtjes
-
gericht werken met hout
-
werkjes in de serres
-
activiteiten die de zelfredzaamheid en zelfstandigheid verhogen
(winkelen, huishoudelijke taakjes, zorg voor het lichaam en de
omgeving…)
Bij de
indeling van de klassen houden we rekening met de mogelijkheden van
de leerlingen én hun specifieke noden. Zo krijgen leerlingen met
autismespectrumstoornissen les binnen een specifieke setting.
Een nauwe samenwerking
Leerkrachten en therapeuten verbonden aan de school werken
nauw samen met andere partners in het onderwijs- en zorgveld. We
denken hierbij aan de ouders, andere scholen, de leefgroepen, het
CLB, gespecialiseerde diensten in De Lovie…
Grotere kaart weergeven